RSS

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN < PERGERAKAN ASAS>



Set pertama 

Permulaan: kemahiran mengilas
Dalam aktiviti ini, murid-murid dibahagikan kepada 5 kumpulan. Setiap kumpulan diagihkan dengan satu jenis haiwan. Mereka dikehendaki membuat pergerakan binatang yang telah ditetapkan. Apabila muzik berhenti, semua murid dikehendaki “freeze”.
Pelajar sedang membuat pergerakan binatang..<moo~ oink~ mehhh~>

Perkembangan : kemahiran membaling
11 orang murid berdiri di luar lingkungan gegelung. Aktivti ini adalah dijalankan dengan iringan muzik.  Mereka bergerak mengikut bulatan dan berhenti apabila muzik berhenti dan setiap murid dikehendaki membaling pundi kacang ke dalam bakul itu.


Kemuncak : gallop
ruangan untuk menjalankan aktiviti gallop
pertandingan hangat antara kalangan perempuan 

Penutup : cooling down mengikut iringan muzik

Set kedua

Permulaan
10 orang dibahagikan ke dalam satu kumpulan. Murid-murid bergerak di luar skitel dengan iringan muzik. Apabila muzik dihentikan, murid dikehendaki berlari ke dalam ruangan dan mengambil gegelung plastic yang diletakkan di tengah. Sesiapa yang gagal mendapat gegelung akan disingkirkan


Perkembangan
Aktivit 1: mengelecek
Murid –murid dibahagikan kepada 2 kumpulan. Murid akan membawa bola dengan cara melantun bola mengelilingi skitel.

Aktivti 2: menendang
Dalam aktiviti ini, setiap murid diberikan 1 nama binatang dan dikehendaki mencari makanan yang dimakan oleh binatang itu. Lepas itu, murid-murid akan bergerak ke dalam skitel dengan jarak 5 langkah dari skitel. Apabila visel ditiup, murid-murid akan menendang bola ke skitel yang telah dikenalpasti.


Kemuncak : membongkok
Zon A
Murid –murid dikehendaki membongkok dan melontar pundi kacang dari bawah ke rakan di belakang dan seterusnya melontar pundi kacang ke dalam bakul.

Zon B
Dalam gegelung platik itu diletakkan dengan satu bola. Murid dikehendaki berdiri dalam gegelung plastic dan mengolek bola kea rah skitel dengan keadaan membengkok.


Penutup : aktiviti trafik lampu
Murid-murid akan bergerak dengan pergerakan yang diajar di dalam bulatan dengan iringan muzik . murid dikehendaki menunjukkan perbuatan mengikut warna kad.



akhirnya, kami "enjoy" dengan aktiviti yang kami adakan!!!!

~HOORAY~

0 comments:

Post a Comment